Saturday, December 19, 2009

piramid...

piramid oh piramid...

teringat lagi masa mula2 sampai ardul kinanah ni.. asyik ulang x sabar nk tengok piramid.. akak2 ni kate piramid kat dalam kaherah je..di giza..dan setiap kali ditanya hanya piramid je yang disebut... sehinggalah.. suatu hari sahabatku berkata.. seorang kakak telah mengatakan... nape nak tengok piramid???! sedangkan ianya adalah tempat bersemadi orang yang DILAKNAt ALLAH s.w.t..orang yang mengaku dirinya tuhan..

"sudahkah sampai kepadamu (ya Muhammad)kisah Musa. tatkala Tuhannya memanggilnya di lembah suci ialah Lembah Thuwa ; pergilah kamu kepada Fir'aun ,sesungguhnya dia melampaui batas , dan katakanlah (kepada Fir'aun) adakah keinginan bagimu untuk membersihkan diri(dari kesesatan) , dan kamu akan kupimpin ke jalan Tuhanmu agar supaya kamu takut kepadaNYA?. lalu Musa memperlihatkan kepadanya mukjizat yang besar. TETAPI FIR'AUN MENDUSTAKAN DAN MENDURHAKAI. kemudian dia berpaling seraya berusaha menentang (Musa). maka dia mengumpulkan (pembesar2nya) lalu berseru memanggil kaumnya. berkata "akulah tuhanmu yang paling tinggi". maka ALLAH mengazabnya dengan azab diakhirat dan azab didunia. sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat pelajaran bagi orang yang takut (kepada Tuhannya)."

An-nazi'at(79:15-26)

perkataan kakak membuatkan diriku tersentak..betul.. sangat betul...bahkan memang tepat apa yg dikatakan..lihatlahhh...diriku telah melupakan sejarah tamadun Islam yang agung..mungkin inilah salah satu yang dikehendaki musuh kita..
sedangkan terdapat banyak lagi tempat2 yang bersejarah yang mempunyai nilai yang tinggi seperti jabal Thur di Sinai..tempat dimana Nabi Musa alaihisalam menerima kitab taurat.. makam para anbiya'..makam ulama'-ulama' terdahulu.. makam wanita sufi, rabiatul adawiyah..

tetapi...setiap apa yang tercipta didunia ini tidak diciptakan dengan sia2..kita boleh mengambil pelajaran selagi mana kita menggunakan akal yang waras..serta berpandukan kalam wahyu dari ilahi..moga2 kita dilindungi dari menjadi "isi yang melupakan kulit"..melupakan siapakah Pencipta kita... Nauzubillah..

No comments:

Post a Comment