Tuesday, February 9, 2010

jaulah : Cairo Exploration..

Bismillahirrahmanirrahim...

salam sayang untuk sahabat- sahabat yang datang berziarah..
nukilan kali ini ingin mengongsikan secebis pengalaman penjelajahan ke beberapa destinasi menggamit hati di sekitar kaherah...jaulah ini berlansung pada 7 february 2010 bersempena winter break..anjuran unit perumahan kebudayaan dan sukan, persatuan anak wilayah persekutuan, BKAWM..

MASJID SAIDINA HUSIN.




Minta maaf gambar x berapa jelas..angle x lawa..huhu. kalau diperhatikan, di depan masji tedapat sesuatu seperti payung yang tertutup..payung itu adalah menyerupai payung yang terdapat di masjid nabawi di Madinah..Cuma pada musim sejuk ianya tidak dibuka..

ini adalah tempat pertama yang kami lawati..terletak disini makam saidina husin..cucu kesayangan Rasulullah SAw, anak kepada Saidina Ali dan Saidatina Fatimah R.anhuma.. adik kepada Saidina hasan..
mengikut faktanya, makam Saidina husin Ade 3- karbala,mesir dan Syria..bagaimana boleh begitu ?! mengikut dari segi istilahnya apabila disebut makam, ia x semestinya tertanam jasad dibawahnya.. tetapi apabila di sebut dhorih (dhod-ra-yaa-ha), didalam pasti tertanam jasad.. jadi dhorih bagi Saidina Husin adalah di Karbala dan juga mesir..mengikut sirah, saidina Husin meninggal dipenggal kepalanya oleh orang dlm kalangan kerajaan muawiyah (maaf xingat sgt faktanya).tetapi yang pasti ia telah dibunuh atas arahan pemerintah pada zaman anak Muawiyah b abu suffian.. pembunuhan tersebut berlaku di karbala, jadi jasad Saidina husin telah dikebumikan disitu, tetapi kepala yang telah terputus dari badan telah dibawa berarak sehingga ke Mesir..dan dikebumikan disini…

jadi makam yang kami ziarah terdapat kepala Saidina Husin..dan kebenarannya telah dibuktikan oleh zaman alim ulama’ yang terdahulu apabila ade seorang ulama’ telah ditugaskan untuk turun kedalam kuburan dan ternampak cahaya yang bersinar-sinar datang dari kepala tersebut..ALLAHUAKBAR..

Pernah suatu ketika sedang Rasulullah SAW sedang bermain dengan hasan dan Husin..tiba-tiba sahabat yang ade disekeliling melihat Nabi SAW mencium mulut Saidina Hasan dan tengkuk Saidina Husin, lalu mereka bertanya kpd Rasulullah, mengapa baginda berbuat demikian..Rasulullah bersabda bahawasanya.. hasan akan mati melalui mulutnya-iaitu diracun dan husin akan mati melalui tengkuknya- iaitu dipenggal kepalanya..

Azab ALLAh untuk mereka yang menghina keluarga Nabi SAW..apatah lagi membunuhnya..
Nabi SAW pernah bersabda yang mafhumnya lebih kurang – Aku tidak meminta apa2 balasan terhadap Islam yang telah Ku sampaikan melainkan sayangi ahli keluargaku iaitu Ahlul bait..andai kata tidak ada sayang kita pada ahlul bait apakah pula tahapnya sayang kita pada Nabi SAW…???!

Saidina husin digelar Saiyyidus syuhada’..


MASJID AL-AZHAR

Destinasi kedua kami adalah ke Masjid AL-azhar, kedudukannya hanyalah seberang jalan dengan masjid Saidina Husin.. masjid azhar adalah tempat pertama yang dibina utk pengajian ilmu di Al-azhar..pada mulanya pengajian dilakukan disini sebelum dibina bangunan university yang lain..



salah satu keistimewaannya, mempunyai 2 kepala diatas menaranya..



Dataran Masjid AlAzhar..tempat melakukan solat..



Tiang-tiang .. dimana setiap satunya pasti telah disandar ulama’ terdahulu yang mengkaji, mentelaah ataupun menulis kitab2 mereka.. pada musim peperiksaan juga kawasan kaki lima ini pasti dipenuhi mahasiswa yang muraja’ah pelajaran..


MASJID FATIMAH AL-NABAWIYAH



makam Saidina Fatimah Al-Nabawiyah

Fatimah Al-Nabawiyah merupakan salah seorang dari cicit Nabi SAW.. beliau adalah anak kepada SAidina Husin.. beliau mempunyai 5 orang adik beradik.. antaranya Ali Akbar dan Ali Asghar

MASJID SULTAN HASAN DAN MASJID RIFAIE

kedua-dua masjid ini terletak bersebelahan..laluan antara keduanya dicipta dengan unik oleh arkitek pada zaman tersebut dengan sangat unik yang membuatkan kawasan tersebut sentiasa sejuk..







masjid sultan hasan merupakan masjid tertinggi yang ada di Mesir.kira2 40 meter.. ia lebih dikenali sebagai masjid 4 mazhab..yang mana didalamnya suatu masa dahulu diadakan pengajian keempat-empat mazhab ahli sunnah wa jamaah iaitu mazhab shafie,hanbali,maliki dan hanafi.



masjid sultan HAsan..




tempat mengambil wudhu' yang terdapat di masjid2 yang besar sahaja..tetapi ia tidak lagi digunakan..





salah satu pintu kelas pengajian..pinti ini untuk mazhab shafie..sekiranya diperhatikan corak seperti puzzle di atas pintu ini ia sungguh menarik..bagaimana arkitek tersebut boleh mencantumkannya??!



masjid imam Rifaie..namanya diambil sempena dengan nama seorang ulama' dizaman itu.. ia dibina 200 tahun selepas masjid sultan hassan dibina...

didalam kedua2 masjid ini terdapat beberapa makam ulam' di dalamnya termasuk makam sultan Hassan sendiri didalam masjid 4 mazhab.

MASJID AHMAD IBN TULUN



ini adalah masjid yang tidak lagi digunakan untuk bersolat..kalau adapun mungkin digunakan oleh penjaga2 masjid tersebut..ini kerana masjid ini dibina bukan semata-mata mencari keredhaan ALLAh, tetapi ia dibina kerana ingin menandingi keunikan masjid Sultan Hasan atau lebih dikenali dengan Masjid 4 mazhab. keluasan masjid ini juga lebih besar dari masjid 4 mazhab..tetapi kerana niat yang salah, ia telah disumpah oleh alim ulama' sehingga ia menjadi gersang tidak digunakan..hatta burung pun tidak mahu singgah didalamnya..




-marilah sama-sama kita bermuhasabah sejauh mana keikhlasan kita dalam beramal,lebih- lebih lagi mereka yang mengaku sebagai pendokong agama ALLAH..


MASJID IMAM SYAFIE



didalam masjid ini terdapat makam bahkan dhorih imam syafie beserta ulama besar mazhab syafie, sheikh zakaria al-ansari.. didalam makam ini juga terdapat kesan tapak kaki Rasulullah SAW yang dihadiahkan oleh kerajaan arab saudi untuk diletakkan di masjid ini..







makam imam syafie..




keunikan menara di masjid ini berbentuk sampan..


QAL'AH (KUBU) SALAHUDDIN AL-AYYUBI



Ini adalah destinasi terakhir kami pada jaulah kali ini..
kawasan ini bukan semata2 terdapat kubu.. ia hanyalah salah satu darinya..seperti yang diketahui, salahuddin al-ayyubi adalah seorang panglima perang yang telah berjaya menawan kembali Baitul Maqdis didalam peperangan salib..




salah satu masjid yang terdapat didalam kubu ini..


sama-samalah kita ambil pelajaran dari alam ciptaan ALLAH..dengan melihat tanda2 kebesaranNYA..semoga kita menjadi hamba yang sentiasa bersyukur..byk terdapat didalam ayat2 alQuran, Allah memerintahkan utk kita melata dibumi ini..
salah satunya yang terdapat di surah al-rum ayat 9..

terjemahannya; dan apakah mereka tidak mengadakan perjalanan di muka bumi dan memperhatikan bagaimana akibat (yang dideritai) oleh orang-orang yang sebelum mereka...

No comments:

Post a Comment