Thursday, July 29, 2010

Aduhai Facebook...

Bismillahirrahmanirrahim...

Keuntungan facebook berjumlah 300 juta dollar amerika pada 2008 kerana lebih dari 140 juta user aktif di seluruh dunia dan 8.5 juta foto dimuat setiap hari. duit ini dikatakan digunakan untuk bantu Israel dalam perang Gaza.

fakta-fakta:

1. facebook adalah milik Mark Zuckerberg, sila baca artikel tentang Mark Zuckerberg dalam bahasa Inggeris terdapat data lengkap diri si pembuat facebook ini.

2. siapakah sebenarnya si pendiri sekaligus CEO facebook ini? dia adalah mahasiswa Harvard University dan aktif sebagai anggota Alpha Epsilon Pi. what is Alpha Epsilon Pi?

3. Alpha Epsilon Pi adalah seperti perkumpulan mahasiswa yahudi di Amerika Utara yang mempunyai misi seperti berikut:

Alpha Epsilon Pi , the jewish fraternity of North America was founded to provide opportunities for jewish men seeking the best possible college and fraternity experience. we have maintained the integrity of our purpose by strengthening our ties to the jewish community and serving as a link between high school and career. Alpha Epsilon Pi develop leadership for the North America jewish community at a critical time in a young man's life. Alpha Epsilon Pi's role is to encourage the jewish student to remain dedicated to jewish ideals, values and ethics and to prepare the student to be one of tommorow's leaders so that he may help himself, his family, his community, and his people.

yang intinya adalah sebagai tempat pengkaderan dan tempat mencari pemimpin baru bagi kaumnya, iaitu yahudi.

4. fakta keempat sampai artikel ini ditulis serangan di Gaza telah menewaskan lebih dari 600 Palestinians.

5. facebook mendapat keuntungan dari iklan yang dipasang, semakin banyak user dan pengunjung facebook semakin banyak pula penghasilannya.

next research:

-apakah benar sebahagian pendapatan Mark Zuckerberg untuk Alpha Epsilon Pi?

-apakah Alpha Epsilon Pi berhubung dgn pemerintah Israel?

reference:
-http://www.wikipedia.org
-http://www.infopalestina.com
-http://www.aljazeera.net/english
-http://amirkovic.wordpress.com

Wallahu'alam


Petikan di atas merupakan sebuah email yang sya dapat.. dan saya yakin email ini telah didapati oleh ramai orang.. tetapi.. saya sangat pelik.. kenapa masih ramai lagi yang tidak mendelete atau meng'inactivate' account facebook mereka.. sedangkan dari email ini kita tahu facebook juga merupakan salah satu barangan muqotho'ah (boikot) yang kita elakkan. Bukan itu sahaja, bahkan ia juga boleh mengancam keselamatan kita bilamana pihak musuh menyimpan data tentang diri kita.

Jadi, boleh disimpulkan dua mudharat: kita menyumbang kepada:-

1. membunuh saudara seaqidah kita di Palestin
2. membunuh diri kita sendiri

dengan membiarkan account facebook kita aktif..

jadi fikir-fikirkanlah.. kalau bukan sekarang, bila lagi? kalau bukan anda, siapa lagi?
jangan mengaku anda pendokong harakah, andai kata perkara sebesar ini pun kita tidak sensitif..
saya mengambil masa tidak sampai 10 minit pun untuk meng'inactivate' account saya.. jadi tiada alasan anda sangat sibuk dengan gerak kerja Islam untuk melakukannya..
adakah anda merasakan facebook merupakan jalan berdakwah yang paling berkesan??! ini bermakna anda menginginkan pahala pada jalan yang anda menzalimi orang lain.. masih banyak lagi malah terlalu banyak laman untuk berdakwah contoh: iluvislam dll.
begitu juga sekiranya anda memikirkan facebook adalah tempat untuk mengetahui perkembangan terkini tentang sahabat-sahabat yang jauh di mata.. banyak alternatif baru yang telah direka supaya kita tidak terjebak dengan facebook seperti millatfacebook dan umma united yang direka sendiri oleh orang islam..kalau bukan anda siapa lagi yang akan meng'imarah'kannya??!...

saya mohon kemaafan andai ada yang salah dalam tulisan ini.. saya tidak faham.. saya tidak mengerti.. jadi beritahulah pada saya andai tulisan ini salah.. andai facebook itu sangat besar manfaatnya yang saya tidak tahu berbanding mudharatnya..


"dan barangsiapa membunuh seorang yang beriman dengan sengaja, maka balasannya ialah neraka jahanam, dia kekal di dalamnya. Allah murka kepadanya, dan melaknatnya serta menyediakan azab yang besar baginya."
(surah An-Nisa':93)

"Wahai orang-orang yang beriman! janganlah kamu saling memakan harta sesamamu dengan jalan yang batil (tidak benar), kecuali dalam perdagangan yang berlaku atas dasar suka sama suka di antara kamu. dan janganlah kamu membunuh dirimu. sungguh Allah maha penyayang kepadamu"
(surah An-Nisa':29)

Wallahu'alam..